Bine ati venit la Cabinetul Dr. VOICU

Program de Lucru : Luni - Vineri > 8.00 - 18.00
  Contact : +4.0722.684.735

flori armonioase

Frumuseţea feminină şi cea masculină din punct de vedere istoric 7: echilibru si armonie

Idealurile estetice sunt cu atât mai greu de atins cu cât sunt mai artistice. Maeştrii în inventarea unor astfel de standarde artistice au fost grecii antichităţii clasice. Asirienilor (mil. 2 şi 3 î.e.n.) le datorăm matematica, astronomia şi ştiinţa despre proporţiile cosmice care trebuie să fi influenţat hotărâtor sentimentul de armonie al omenirii, simţul ei estetic. Dar matematicienii, arhitecţii şi sculptorii greci au fost cei care au inventat „proporţia de aur” transformând astfel pentru prima oară „măsurile ideale” într-o formulă geometrică foarte precisă.

Un corp feminin, spuneau ei, poate fi considerat ca fiind desăvârşit atunci când distanţa dintre cele două sfârcuri şi buric corespunde laturilor unui triunghi echilateral; distanţa dintre zona ombilicară şi zona pubiană trebuia de asemenea să corespundă lungimii unei laturi a triunghiului. Aceste standarde estetice s-au fixat în minţile contemporanilor şi a urmaşilor. Ele sunt efective şi astăzi ca şi multe alte definiţii referitoare la „adevărata fiinţă a feminităţii”.

În timpurile noastre, triunghiurile echidistante ale grecilor au fost înlocuite de cifrele „ideale” ale metrului puse în jurul taliei, şoldurilor şi al coapselor. Ele la rândul lor, având în vedere era computerelor în care trăim, sunt pe drumul cel bun de a fi înlocuite de calculele „ideale” ale minţilor cibernetice.

Există de asemenea „măsuri ideale” pentru statui bărbăteşti în Grecia antică dar acestea nu aveau altă valoare decât aceea dată de dezbaterile estetice şi artistice referitoare la sexul masculin.

Odată cu expansiunea Creştinismului au dispărut reprezentările nudurilor masculine şi feminine (şi cu ele şi măsurile ideale) din artă, cel puţin din cea a Apusului. De abia în era goticului (circa între 1150 până în 1450) au avut artiştii curajul să reprezinte trupuri feminine dezbrăcate sau de abia îmbrăcate. Din punctul de vedere al grecilor însă cu înfăţişări mizerabile: sânii frumoaselor reprezentate erau ovali – şi nicidecum rotunzi – burta avea conturul alungit al unui ou şi insinua o sarcină avansată. Spre deosebire de idealul estetic grecesc, buricul din reprezentările gotice se afla cam la distanţă dublă de sâni. (VA URMA)

Vezi si celelalte capitole

Comentarii

comentarii